إنتقال للمحتوى

• تسجيل الدخول عبر الفيس بوك تسجيل الدخول عبر تويتر Log In with LinkedIn Log In with Google      تسجيل دخول    
  • إنشاء حساب

صورة
- - - - -

أضمن الشغل قبل الشهادة

23 رد (ردود) على هذا الموضوع

#16 rasim

rasim

عضو

• الأعضــاء
  • 38 مشاركة

تاريخ المشاركة 21 July 2006 - 01:01 AM

السلام عليكم ازيكم ياجماعه واشكر القائمين على هذا الموقع
اولا لماذا لم يوجد مكان الواحد يروح يتدرب فيه لمده معينه
بعد ذلك يذهب الى الشركات ويعمل انترفيو طبعا يكون معه خبره
فى المجال الذى يحب ان يعمل به هى طبعا خبره ضئيله بس ممكن
او الموقع يعمل مكان او جزأ من المنتدى للتدريب على الاوراكل
اى واحد يكون محترف فى الاوراكل ويعطى اسئله مثل الذى تكون موجوده
فى الشركات والحياه العمليه لكى يتدرب الفرد على العمل
هذه فكره
ثانيا هل هذة اللغه مطلوبه فى الخارج اى الدول الاجنبيه
لو كان مطلوب كيفه الوصول اليها؟
واخر طلب
ليه الواحد لم يكتب عن كيفيه التحق بالعمل اىى باتجربه الذى مره بها
لكى يعمل بالعمل الحالى الذى ربنا وفقه فيه
وربنا المستعان
وان شاء الله كل واحد محتاج يعمل ربنا يوفقه
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
واسف على الاطاله الحمد لله
الهدف اهم شىء فى الحياه

#17 rami

rami

عضو

• الأعضــاء
  • 33 مشاركة

تاريخ المشاركة 24 July 2006 - 02:05 AM

الاسلام عليكم
الصراحة انا حابب اني اكتب تجربتي و اتمنى انه يتم التعليق عليها
انا طالب كيمياء و دخلت في مجال البرمجة ( اوراكل) على ما يبدو غدر . المهم اعرف فقط sql و pl\sql
ذهبت الى شركة برمجية تصنع برنامج محاسبة ضخم لشركات (طبعا في سوريا) . من اول لحظة وانا عم عرف عن نفسي و عم اطلب وظيفة القي علي وابل من الاسئلة :
1 شو بتعرف 2- شو يعني هي ........ 3 – بتعرف تعمل بروسجر كامل 4 – متاكد 5- بتعرف تعمل فيو
كيف و كيف كيف و كيف كيف و كيف و بالاخير قلي شو بتدرس قلتلوه كيمياء فجاوبني : و الله ما بيمشي الحال
المهم انا حبيته كتير و ما عرفت شو وجعو
على كل لسع ما وجدت عمل يلي بيحسن يفيدني يدلني يستر على الكلاوي

انا في حلب m_rami83@yahoo.com

#18 الرفاعي

الرفاعي

عضو

• الأعضــاء
  • 5 مشاركة

تاريخ المشاركة 29 July 2006 - 03:34 PM

(( ملاحظة حول العنوان )))
نحن في هذه الدنيا لا نضمن أن نرى شمس غد !!!!!! ولكن نعيش على الأمل فقط وما أجمل الأمل !!!!

#19 mohamediim

mohamediim

عضو

• الأعضــاء
  • 15 مشاركة

تاريخ المشاركة 01 August 2006 - 09:24 AM

بسم الله الرحمن الرحيم

إخوتى الأعزاء .. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا الحمد لله خريج كلية الهندسة قسم الكمبيوتر منذ عام 1997 وبدأت رحلة العمل فى دنيا البرمجيات منذ عام 1998 حتى الآن.

يعنى خبرتى حوالى 8 سنين تقريباً فى البرمجيات ومعايا الocp منذ عام 2001 فى ال developing
وعملت بمصر فى عدة شركات وعملت فى الخليج والحمد لله.

المهم

رداً على جميع ما سبق وعلى سؤال اخونا الحائر بين العمل أولاً أو الشهادة أو غير ذلك أحب أن تبدأ حياتك بتفكير منطقى ومرتب كما يلى:

1- الاستعانة بالله أولا واخيراً والتأكد من أن الرزق بيديه تعالى مهما اختلف الأسباب وتغيرت
2- اختيار الطريق للثلاث سنوات القادمة وليكن Oracle Developing ولا تظن أنك ستظل فى هذا المجال دوماً لأنك ستتغير بمتغيرات السوق
3- العمل على تميزك فى هذا المجال بشتى الطرق ولتكن البداية هى ال ocp طيب كام واحد تانى غيرك معاه ocp تبدأ تتميز بالقراءة فى المواضيع المتعلقة بمجالك أكثر وأكثر ثم تقوى نفسك فى اللغة الانجليزية ثم تزيد من دائرة اتصالاتك ومعارفك فى المجال وتناقش الأصدقاء وتحاول تحضر ندوات وتعرف آخر الأخبار من موقع أوراكل ومن المجلة وهكذا.
4-تبحث عن عمل وتحاول تثبت شخصيتك فى المقابلة وتكون واثق من نفسك ولا تهتم بموضوع الواسطة أو موضوع نصب الشركات أو غير ذلك. صحيح لو ربنا وفقك فى شركة كبيرة لها اسم أفضل بكثير من الشركات الصغيرة ولكن مش كل الناس حتقدر تتعين فى الشركات الكبيرة المهم حاول تحط رجلك فى أى شركة وتشتغل فى مشروع وتتعلم كل صغيرة وكبيرة فى المشروع ده بقدر الإمكان وتمشى فى طريق الشهادات والتطوير ليك انت مش علشان مشروعك فى الشركة لإن معظم الشركات بس مش كلها ميهمهاش ان الموظف يتطور بل بالعكس عاوزينه يفضل كده علشان ميمشيش أو ميطلبش زياده بس تشتغل شغلك بما يرضى الله.

أرجو من الله ان يستفيد الأصدقاء بهذا الكلام وأن يجعله علم ينتفع به

#20 احمد فتحي محمد

احمد فتحي محمد

عضو

• الأعضــاء
  • 3 مشاركة

تاريخ المشاركة 12 August 2006 - 05:56 PM

ياجماعه مصر اساسا مفيهاش اوراكل يكفي كل المطورين والمبرمجين الي متخرجين بس الول الاوروبيه والخليجيه مليانه شغل اوراكل ياريت تدوروا بره مصر من خلال الانترنت ومواقع الوظائف الخاليه وانا ليا تجربه معاهم لشركه من النمسا طالبه dba جدا بس انا مش معايا لا شهادة اوراكل ولا خريج كلية حاسب الي .[COLOR=blue]

واعلموا انه لا اله الا الله

#21 tarek_fathi

tarek_fathi

عضو مميز

• الأعضــاء
  • 594 مشاركة
  • الاسم الأول:Tarek
  • اسم العائلة:Bakr
  • البـلـد: Country Flag
  • المنصب الحالي:Team Lead-Head of software Development Unit

تاريخ المشاركة 17 August 2006 - 10:57 AM

-هل الشهادة كانت أول الاولويات التي بموجبها حصلت على العمل أم ان العمل اولاً ثم الشهادة
-هل كلن العمل عن طريق معرفة أم عن طريق مو قع توظيف(طريقة الحصول على عمل)
- الفترة التي انتظرتها للحصول على عمل
-أهم الشروط الواجب توافرها للحصول على عمل

عرض المشاركة

1-لا الشهادة ليست من الاولويات لم اسال ولا مرة و انا اتقدم لاى شركة داخل مصر على ال ocp
2- الافضل ان تذهب بنفسك اى الشركة و تترك السيرة الزاتية و يا ريت يكون معاك مشروع انت عاملة
3- لا تنتظر الحصول على عمل يجب ان تكون فى عمل طول الوقت سواء تعمل فى شركة او تعمل فى البيت و بذلك يكون مستواك فى اذدياد و سيرزقك الله ("إن الله لا يضيع اجر من احسن عملا")صدق الله العظيم
4- اهم الشروط هو ان تكون اشتغلت بايدك فى البيت و يا ريت لو عملت مشروع و يا سلام بقى لو انت سوقت المشروع دة و تاخد من الشركة دليل انك عملتها المشروع دة كدة يبقى انت فعلا عملت اللى عليك

لا تنسى بعد ان يوفقك الله فى العمل ابدا فى التفكير ان تحصل على ال ocp

#22 احمد فتحي محمد

احمد فتحي محمد

عضو

• الأعضــاء
  • 3 مشاركة

تاريخ المشاركة 27 August 2006 - 09:44 PM

أضمن الشغل قبل الشهادة
أخوتي في الله السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بس حبيت أن أناقش هذا الموضوع مع أخوتي في المنتدى لكي يستفيد مشتركي المنتدى بما فيهم أنا ولنعرف بكل وضوح حل قضية البيضة الاول ولا الكتكوت (الشغل ولا الشهادة)
أحب أن نناقش تجربة الناس اللي اشتغلوا(واللي مشتغلوش برضه) في مجال أوراكل والحاصلين على شهادة OCP  سواء في الديفلوبر أو ال DbA  بدون ذكر اسماء الشركات
-هل الشهادة كانت أول الاولويات التي بموجبها حصلت على العمل أم ان العمل اولاً ثم الشهادة
-هل كلن العمل عن طريق معرفة أم عن طريق مو قع توظيف(طريقة الحصول على عمل)
- الفترة التي انتظرتها للحصول على عمل
-أهم الشروط الواجب توافرها للحصول على عمل

وسأحكي لكم قصتي ليس كي أحبط المشاركين في المنتدى ولكن كي يستفيدوا من تجربتي وأرجو من الأخوة المشتركين المساهمة في هذا الموضوع.

أنا خريج كلية العلوم قسم علوم الحاسب بتقدير جيد وحاصل على دورة أوراسكوم بعد ما خلصت التدريب كملت الامتحانات حتى حصلت على ال OCP  ديفلوبر وكنت عامل مشروع كويس
وبعدين بعثت السي في الخاصة بي لمعظم شركات ال IT  وشركات كتيرة بعتتلي لعمل مقابلة شخصية وبالفعل أجريت اكثر من 20 انترفيو وكانت السيناريوهات مختلفة فمنها ما وفقت فيها في نظر نفسي ومنها ما أخفقت  ومنها ما استبعدت لعدم الخبرة أو الشغل في SOFTWARE HOUSE  من قبل ولنأخذ أمثلة للتي أعتقد أنني وفقت فيها
-أول انتر فيو كانت في شركة --------  بعد الاختبار وكان الرد فيها انك  ALREADY  معانا وهتبدأ معانا من اول الشهر وهيكون مرتبك كذا وكنت ساعتها OCA  فقط وجه آخر الشهر ومحش سئل قلت أسأل أنا فكان الرد معلش مكنش في نصيب
-والسيناريو اللي فات اتكرر باساليب مختلفة كتيييير.
-وسأذكر لأخوتي بعض اساليب الانترفيوهات في بعض الشركات المصرية
*شركة ITWORX  شركة محترمة جدا بيحدد ميعاد ومظبوطين جداً في مواعيدهم بتدخل امتحان لمدة ساعتين (انجليزي-IQ-حساب-FLOWCHARTS) وهي اسئلة مش صعبة بس الوقت ضيق اذا عديت فيه بيتصلوا بيك عشان الامتحان الTECHENICAL  بالنسبة للاوراكل بيديلك مشكلة ويخليك ترسم ER MODEL  ثم امتحان لمدة 40 دقيقة  SQL AND PL/SQL ومعطمة من اسئلة الشيت شيت وهذا الحال في معظم اسئلة الشركات التي تشتغل في اوراكل وأحلى حاجة فيها انهم بيبعتوا جواب اعتذار وشكر لعدم عملك معهم واللي اثلج قلبي ساعتها ان المبل كان مبعوث لحوالي 30 شخص غيري.

*شركة TRENDS  IQ  ثم مقابلة
*شركة DMS    4 ساعات امتحانات ساعة اوراكل(SQL-PL/SQL-FORMS-REPORTS)  وساعة IQ  60 سؤال وساعة ENGLISH  وساعة سمات شخصية واذكر واقعة طريفة مع هذه الشركة حيث كانت الانترفيو في رمضان اللي فات وامتحنت 4 ساعات وتاني يوم اتصلوا بيا قالولي انت مجيتش الامتحان امبارح ليه قولتلهم انا رحت  وامتحنت اربع ساعات فقالولي اوكي صح صح ومحدش سأل
* شركة OFFIS  شركة غير مضبوطة المواعيد ومبيبقاش معاه السي في بتاعتك وعلى الباب لائحة الجزاءات السؤال انت شغال فين الرد مش شغال طب كنت شغال فين الرد لسه مخلص جيش وواخد OCP  وعامل مشروع ولو فيه TASK ممكن أعملها لأ أحنا عايزين واحد أشتغل في شركة قبل كده عشان لما بناخد حد جديد بنعلمة وبعدين بيسيبنا
* شركة PRIMA SOFT  امتحان IQ GRAPHS  36 سؤال في نصف ساعة وبعدين انترفيو اسئلة 
ايه المشاكل اللي قابلتها ومقدرتش تحلها وايه المشاكل اللي قابلتها وحليتها وحليتها ازاي
*شركة EGYCOMP انترفيو يناقشك نظريا وأوكي انت ALREADY  معانا بس نحدد الساليري مع المدير وانسى يا عمرو
* شركة NOZHA IT أنترفيو ولاب تيست تشرح كورس وميعاد بعدين عشان تشرح قدام ال MANAGER  وكل مره ال MANAGER  ميجيش وتأخد ميعاد جديد لغاية متزهق وتبطل تيجي مظنش انه صعب انهم يعتذرولك ويقولولك مفيش نصيب او هتنصل بيك وميتصلوش
*شركة PAYANET مبتشتغلش أوراكل من اساس.

والحمد لله حصلت على عمل بس بعيد عن اوراكل خالص وانشاء الله ربنا ييسر اورجع لل IT  بس مش الاوراكل من تاني بس معايا ست شهور على الاقل واسأل الله التوفيق لي ولجميع المسلمين وأعتذر اخيراً للشركات ان كنت اسأت لأي منها وغفر الله لي ولكم وآسف للاطلة في الحديث
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

عرض المشاركة

#23 mhegize

mhegize

مشترك

• الأعضــاء
  • 98 مشاركة

تاريخ المشاركة 27 September 2006 - 02:46 PM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ليس لى تعليق الا يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم: "لو توكلتم على الله حق التوكل لرزقكم كما يرزق الطير تغدو خماصاً وتعود بطاناً" او كما قال صلى الله عليه وسلم.

ولو كان الرزق يأتي بقوةٍ ما أكل العصفور شيئاً مع النسرٍ

هذا من و اقع حياتى العمليه لابد و ان الانسان يرمى حموله على الله فقط
و ربنا يوفق الجميع

#24 Ahmed.Hamdy

Ahmed.Hamdy

مشرف قسم قواعد البيانات

• فريق الإشراف
  • 598 مشاركة
  • الاسم الأول:Ahmed
  • اسم العائلة:Hamdy
  • المنصب الحالي:Sr. Oracle Apps DBA

تاريخ المشاركة 12 December 2007 - 02:50 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اود ان اطرح عليكم قصتى لعل تكون فيها افاده للبعض من الاصدقاء
اولا انا احمد حمدى .بكالوريوس فى الحاسبات ونظم المعلومات من جامعه القاهره عام 2006 , وبعد التخرج التحقت بمنحه وزاره الاتصالات ..تراك اوراكل ..فوجيتسو المهندسين ..ولسه مخللصها من شهر بالظبط فى اول نوفمبر الماضي
اولا انا بشكر جدا الاستاذ خالد ميجا وجميع الاخوه الاعضاء اللذين ساهموا بنشر ايميلات الشركات فى المشاركه بعنوان (هل تبحث عن عمل بالاوراكل ) ,واتمنى لهم خالص التوفيق فى حياتهم وفى عملهم
المهم انا اخدت اللسته دى وقمت باعت للايميلات دى كللها فى BCC ثم ماكان عليا الا الانتظار
اولا كانت انترفيو فى شركه اسمها بشاره (دى كويتيه لها فرع فى مصر ) بعد المنحه على طول باسبوع .. كانت عايزه ناس تروح تشتغل دعم فنى لمشروع تابع للشركه لمده سنه واحده فقط والمرتب 200 دينار ..انا رحت وكانت انترفيو عاديه جدا اهم حاجة فيها المظهر واللباقه فى الكلام والشهاده طبعا * (OCP DEVELOPER10g)
المهم المهندس المختص قابلنى بكل ترحاب وقاللى طبعا انت هتفكر فى الخبره (انت الخبره اللى هتاخدها مش فى الاوراكل خالص بس هتقدر تتعامل مع الناس كويس وتتعرف عليهم وهتقوم بكل مهام الدعم الفنى المطلوبه منك وكمان لو حصل اى خطأ فى البرنامج تقدم تقرير للمطورين ويقوموا يحللوه ) ..وطبعا لا انكر ان الراجل قال ان المتميزين فى الدعم الفنى بناخدهم ديفيلوبر فى الشركه (بس ده مكانش وعد صريح منه ) ..الانترفيو خلصت ..ولسه لحد الان محدش رد بالقبول او الرفض علما بان عدد الناس اللى اتعمللها انترفيو كانوا فوق ال 100 واحد :) وطبعا انتوا عارفين احلام الشباب ومرتب 4000 جنيه وكده ...
المهم جات شركه تانيه اسمها اسست عملت انترفيو ..المهندس المختص ادانى امتحان IQ وقاللى حلله وبعده كان امتحان اوراكل ادمنستراشن وبعده امتحان انجليزى واخيرا ننتهى بامتحان شبكات ..كل دول فى ساعه ونص ..والحمد لله حليتهم كاملين ...والراجل قعد معايا واتناقشنا فيهم وبعدها قاللى طيب ياحمد هنبقى نتصل بيك ...
ماعلينا ..جات شركه بروسي لاب طلبتنى ورحت عملت انترفيو هناك وكان نفس نظام الامتحانات ..بس الوقت اقل ..حلليت ومشيت وانتظروا منننا مكالمه فى غضون الاسابيع القاده
جات شركه NVIS برده انترفيو تكنيكال عن شويه حاجات فى اوراكل كده سيكويل وبى ال وريبورتات وفورمز ..المهم بعد ماتكلمنا على المرتب وهتقدر تستلم الشغل امتى ؟.؟ ..ابقى انتظر مننا اتصال
جات شركه ارابيز اتصلت بيا وعملت الامتحانات المذكوره كانها روشته فى اى شركه لازم تتصرف لاى موظف جديد ..امتحان IQ ..وعملت انترفيو تكنيكال وهنبقى نتصل بيك
جات شركه انتركوم انتربريزس ..برده نفس الكلام وامتحانات كتيره بس معاك وقت حوالى ساعتين ..وبعدها المانجر كللمنى على المرتب وهتقدر تستلم الشغل امتى .وهنبقى نتصل بيك ..
جه مركز تدريب فى مصر الجديده كللمنى ورحت عملت لاب تست (طريقه واداء الشرح للطلبه ) والمانجر اتكلم معايا شويه عن المشروع والدراسه وسالنى تقدر تدرس ايه ..قولتله ديفيولبر او ادمن عادى مش هتفرق ..قاللى طيب ياحمد احنا متعاقدين مع وزاره الاتصالات ..طو مانبدا هنبقى نتصل بيك
جات شركه EGYTECH وشركه تانيه مش متذكر اسمها كللمونى فى نفس اليوم وقالولى الانترفيو على اول اسبوع فى شهر 12 .. كل الانترفيوهات دى ياجماعه الحمد لله فى اسبوعين اتنين بالظبط (فى الفتره من 10 الى 25 نوفمبر )
بس الحمد لله كانت شركه انتركوم كللمتنى فى اخر شهر 11 ..تحديدا يوم 27 نوفبمبر كنت مضيت استلام العمل الحمد لله.
اللى انا عايز اقوله من الكلام ده ..اننا واحد شمن 340 واحد اوراكل سيرتفيد ومعاهم شهادات دوليه كللهم طالعين لسوق البرمجيات فريش
وكللهم طالعين فى وقت واحد ..بالظبط اول نوفبمر كان كلله مخللص المنحه يعنى موضوع الشغل مفتوح
والله ياجماعه الحمد لله انا لما اشتغلت فى شركه انتركوم ..كانت شركه ارابيز بتتصل عشان اقابل مدير الموارد البشريه هناك وكذلك كانت شركه اسست (تكنيكال سبورت ) ودول من اكبر الشركات فى مصر زى انتركوم بالظبط .
وبالنسبه لموضوع الشهاده ..هتفرق معاك اوى فى السفر وهنا فى مصر هتكون بس اول خطوه فى طريق الانترفيو او على الاقل السي في بتاعتك مش هتترمى فى الزباله ..هتكون محطوطه على رف محترم هناك ومعمولها باكاب فى الداتابيز كمان عشان دى مكسب للشركه انها يكون عندها سيرتفيد وفاهم كويس ...وده هيفيدها فى ال CMMI
---وبالنسبه لموضوع الواسطه ...صدقنى والله ماكان ولا واسطه ولا كنت اعرف حد هناك اصلا ..بس شركه اسست الوحيده اللى طلب يعرف وظيفه والدى ايه بالظبط

وعلى فكره ..فيه شركات كتير وتيجى APPLY CV ONLINE هتلاقي فيه فيلد كده يقوللك لو انت تعرف حد او ليك قرايب عندنا ياريت تقول اسمه والظيفه بتاعته والمرتب بتاعه !!! ده طبعا شيء غريب والاغرب انه علنى على النت (او يمكن يكون المقصود بيها حاجة تانيه الله اعلم !!! )

---واعتقد فتره الانتظار الحمد لله مدامتش اكتر من اسبوع على بدايه مشوار الانترفيوهات وشهر على الشغل الحمد لله وانا اعمل الان من 1/12/2007

---طبعا من اهم الشروط الواجب توافرها فيك انت تحديدا كطالب عمل ..انك تكون مهذب فى الكلام وتحاول على اد ماتقدر تكون مستمع اكتر من متكلم واللباقه فى الحديث وطبعا لانترك المظهر ..فعليه عامل مهم جدا ..وبالله التوفيق اولا واخيرا
وصدقنى الرزق ده بايد ربنا سبحانه وتعالى
طب انا اعرف واحد صديق ليا قعد ديفيلوبر لمده 3 شهور فى شركه كاش فى المهندسين وسافر بعدهم الامارات وشغال زى الفل الحمد لله وبمرتب محترم جدا .
انت بس ارمى حمولك على الله وحاول تدور ومتياسش ...لان الياس ده مش هيفيدك بحاجه ..انت بس زى اى واحد حتى لو شغال ..تنمى نفسك اكتر واكتر فى المجال اللى انت عايز تشتغل فيه سواء ديفيولبر او ادمنستراتور .
اتمنى اننا مكونش طولت عليكم فى الحديث وربنا يارب يكرم الجميع
سلام عليكم
[/size][/b]

Ahmed Hamdy
  Oracle Apps DBA Team Leader

Online Trainer

Oracle DBA 11g) & (Apps DBA , SysAdmin ) R12.1,R12.2 )
http://ahmedhandal.weebly.com
btn_viewmy_160x33.png image.jpg