الانتقال إلى المحتوى

Adf Or Oaf ? And Why ?

sayed ali

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله عاوز استفسر عن شيء مهم
لان راسي هتنفجر من التفكير في حالي
انا شغال في شركه شغاله 6i وانا شغلي علي ال 10 جي المهم اني كنت واخد فكره عن الاي بيزنس ومذاكر فيه حاجات بسيطه عشان ابقي ابس ديفلوبر المهم انا كل ما اتكلم مع حد يقولي ال adf انسبلك وان الابس فيوجن نزل وان كده مذاكرتك هتضيع هدر مش عارف بقي ايه صحه الكلام ده ؟؟
رابط هذا التعليق

الكلام صحيح

ماهو المشكله ان فيه ناس شغاله في شركات بتشتغل في الاي بيزنس سويت بيقولوا ان الاي بيزنس قدامه حزالي 8 سنين وكل اصحابي اللي مخلصين ADF مشتغلوش واللي اشتغل منهم اشتغل جافا ديفلوبر وانا خايف من السوق

تم تعديل بواسطة sayed ali
رابط هذا التعليق

رأيى الشخصى ِApps developer  .. ليه

اولا التراكان صحيح بيبدأوا بأساسيات مشتركة زى ال sql  وال Java

لكن بعد كده كل تراك بيدخل فى مواضيع تانية 

ADF >> لازم تبدأ جافا كويس  وأساسيات فى ال Servlets  بعد كده ADF وبعد ما تتعمق فيه هتخش على ال webservices ,  SOA , BPM , webcenter portal & content , weblogic

ِApps >> هتتعامل مع ال e-business و OAF , Workflow وممكن تتعمق فى module من ال e-business عشان تبقى technical و functional مع بعض (كلو بتمنو طبعا)

صحيح المستقبل ناحية تراك ال ADF اللى شغلو فى مصر فى الوقت الراهن محصور ما بين 10 - 12 شركة بالكتير (برضو الحاجة النادرة سعرها بيبقى اعلى)

شغل ال apps موجود دلوقتى اكتر ومعروف ان ال e-business فى معظم الشركات الكبيرة ولسا support ال forms مع اوراكل على الاقل 3 او 4 سنين قدام

الخلاصة ان اللى معاك دلوقتى على حسب ما فهمت هى خبرة كويسة فى SQL واساسيات فى ال e-business وده هيحطك خطوة لقدام على الطريق ده وهيدخلك فيه اسرع

لكن ال ADF( اللى انصح بيه حد معاه خبرة java)  لو دخلتو دلوقتى هيعتبر كأنك بادئ جديد إلى حد ما

ومفيش مانع فى المستقبل انك تجمع الاتنين مع بعض او تشوف انت محتاج ايه من كل واحد فيهم على حسب السوق

رابط هذا التعليق

رأيى الشخصى ِApps developer  .. ليه

اولا التراكان صحيح بيبدأوا بأساسيات مشتركة زى ال sql  وال Java

لكن بعد كده كل تراك بيدخل فى مواضيع تانية 

ADF >> لازم تبدأ جافا كويس  وأساسيات فى ال Servlets  بعد كده ADF وبعد ما تتعمق فيه هتخش على ال webservices ,  SOA , BPM , webcenter portal & content , weblogic

ِApps >> هتتعامل مع ال e-business و OAF , Workflow وممكن تتعمق فى module من ال e-business عشان تبقى technical و functional مع بعض (كلو بتمنو طبعا)

صحيح المستقبل ناحية تراك ال ADF اللى شغلو فى مصر فى الوقت الراهن محصور ما بين 10 - 12 شركة بالكتير (برضو الحاجة النادرة سعرها بيبقى اعلى)

شغل ال apps موجود دلوقتى اكتر ومعروف ان ال e-business فى معظم الشركات الكبيرة ولسا support ال forms مع اوراكل على الاقل 3 او 4 سنين قدام

الخلاصة ان اللى معاك دلوقتى على حسب ما فهمت هى خبرة كويسة فى SQL واساسيات فى ال e-business وده هيحطك خطوة لقدام على الطريق ده وهيدخلك فيه اسرع

لكن ال ADF( اللى انصح بيه حد معاه خبرة java)  لو دخلتو دلوقتى هيعتبر كأنك بادئ جديد إلى حد ما

ومفيش مانع فى المستقبل انك تجمع الاتنين مع بعض او تشوف انت محتاج ايه من كل واحد فيهم على حسب السوق

الابس 12 كورس انا اعرف الكورس الاولاني بس ebs essientials دي كل معرفتي وخايف بر ضوه اني اكمل والاقي الفيوجن انتشر ومذاكرتي ضاعت هدر وابقي بضيع وقت ده سبب الحيره ؟؟

رابط هذا التعليق

إيه يابنتى أنا قبلتك من أكثر من سنه و كنت محتار ههههههههههههههه

رأى لو دخلت ADF هتكون الدنيا تمام معاك إن شاء الله ADF سهل جدا و نفس تفاصيل FORMS بس أسرع و أسهل فى عملية التطوير و مثلا شركة ذى Smart شغاله فى التحويل من forms إلى ADF هتكون أنت كويس فى الموضوع ده علشان هتكون فهم PL و فاهم FORMS ,و فى نفس الوقت فاهم JAVA 

بالتوفيق و فى على المنتدى فديوها جميلة جدا و لو عايز تأخذ كورس فى المهندس محمد ياسين منزل كورس جامد جدا تبع الشركة عنده بس بفلوس مش FREE بس الميزه فيه إنه بيضم كل عناصر المشروع حتى REPORTS و كمان DEPLOYMENTS

رابط هذا التعليق

إيه يابنتى أنا قبلتك من أكثر من سنه و كنت محتار ههههههههههههههه

رأى لو دخلت ADF هتكون الدنيا تمام معاك إن شاء الله ADF سهل جدا و نفس تفاصيل FORMS بس أسرع و أسهل فى عملية التطوير و مثلا شركة ذى Smart شغاله فى التحويل من forms إلى ADF هتكون أنت كويس فى الموضوع ده علشان هتكون فهم PL و فاهم FORMS ,و فى نفس الوقت فاهم JAVA 

بالتوفيق و فى على المنتدى فديوها جميلة جدا و لو عايز تأخذ كورس فى المهندس محمد ياسين منزل كورس جامد جدا تبع الشركة عنده بس بفلوس مش FREE بس الميزه فيه إنه بيضم كل عناصر المشروع حتى REPORTS و كمان DEPLOYMENTS

ههههه حبيبي يا أبو هنا يا غالي مانا لسه محتار من ساعتها :D

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية