اذهب الي المحتوي
omzyad

how to import dmp file to apex

Recommended Posts

omzyad

السلام عليكم 

انا جديده في الابكس 

عندي داتا بيز oracle 10  g فيها بيانات كتير عاوز  انشا نفس  قاعدة البينات في الابكس واصدر لها الداتا من الملف dmp

ممكن حد يفيدني    اعمل كده ازاي ؟

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Ahmed Alsaied

مرحبا 

هو ايه APEX : عبارة عن User Schema داخل الداتا بيز يحتوي على Objects  ، لذلك كي يتم انشاء user schema وتحديثه على الداتا بيز يجيب ان يتم عمل Install للابكس على الداتا بيز مع الاخذ في الاعتبار انه في النسخ الجديدة الان يحتاج الى فيرجن معين في الداتا بيز .

يمكن متابعة شرح لعملية install من موقع اوراكل بالخطوات 

https://docs.oracle.com/en/database/oracle/application-express/19.1/installandupgrade.html

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
omzyad
19 ساعات مضت, Ahmed Alsaied said:

مرحبا 

هو ايه APEX : عبارة عن User Schema داخل الداتا بيز يحتوي على Objects  ، لذلك كي يتم انشاء user schema وتحديثه على الداتا بيز يجيب ان يتم عمل Install للابكس على الداتا بيز مع الاخذ في الاعتبار انه في النسخ الجديدة الان يحتاج الى فيرجن معين في الداتا بيز .

يمكن متابعة شرح لعملية install من موقع اوراكل بالخطوات 

https://docs.oracle.com/en/database/oracle/application-express/19.1/installandupgrade.html

شاكره لردك جدا ممكن اعرف  باقي الكورس   اللي كنت حضرتك بتشرح فيه الابكس موجود  فين  دورت عليه كتير على اليوتيوب مش لاقياه 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
Neveen_Ebrahim
منذ ساعة, omzyad said:

شاكره لردك جدا ممكن اعرف  باقي الكورس   اللي كنت حضرتك بتشرح فيه الابكس موجود  فين  دورت عليه كتير على اليوتيوب مش لاقياه 

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

إن شاء الله ستجدى ما تبحثى عنه فى هذا المقال 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
eslam elbyaly

سؤالك مش واضح يا اختى. 

تقصدى ايه بانشاء قاعدة البيانت "فى ابكس"؟ تقصدى اليوزر يقدر يعمل كده عن طريق زرار مثلا فى Apex Page؟

ولا عاوز تعملى انتى بنفسك استيراد للبيانات عشان تشتغلى عليها او اليوزر يشتغل عليها؟ لو دى مشكلتك فيبقى انتى عاوزة تعملى استيراد للبيانات للداتابيز بتعتك. الابكس ملوش علاقة. 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
omzyad
في ٥‏/٩‏/٢٠١٩ at 12:58, eslam elbyaly said:

سؤالك مش واضح يا اختى. 

تقصدى ايه بانشاء قاعدة البيانت "فى ابكس"؟ تقصدى اليوزر يقدر يعمل كده عن طريق زرار مثلا فى Apex Page؟

ولا عاوز تعملى انتى بنفسك استيراد للبيانات عشان تشتغلى عليها او اليوزر يشتغل عليها؟ لو دى مشكلتك فيبقى انتى عاوزة تعملى استيراد للبيانات للداتابيز بتعتك. الابكس ملوش علاقة. 

لا  انا  عندي   قاعدة بيانات على اوراكل 10 جي فيها كذا يوزر بالتابل بتاعتهم  والفنكشن والتريجرز انا عاوزه اخد كل اليوزر  بالتايبل  بتاعتهم واستخدمها   على الابكس بنفس الداتا ز..  الحقيقه انا تهت جدا مبقتش  عارفه حتى هلا الابكس  بنزله على الجهاز ولا  بشتغل منه عالسايت www.oracle.apex  ولو  عاوزه اعمل الجزء ده المفروض اعمل ايه 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
eslam elbyaly

انتى كده عاوزة تربطى الابلكيشن بتاعك او الـ WorkSpace بالسكيما بتعتك. 

- Apex.oracle.com ده Cloud Space عشان تتدربى عليه وتجربى اخر اصدار من أبكس. 

- محتاجة تشوفى كورس او تقرأى كتاب. 

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه
alisaleh84
في ٥‏/٩‏/٢٠١٩ at 10:04, omzyad said:

ده كورس مجانى على اصدار 5
يارب يساعدك

شارك هذه المشاركه

رابط المشاركه

انشئ حساب جديد او قم بتسجيل دخولك لتتمكن من اضافه تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل ؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان

• اضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: إتفاقية الخصوصية