الانتقال إلى المحتوى

بدء التطبيق بصفحة غير صفحة تسجيل الدخول

mah7682

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لو عاوز ابدأ التطبيق بصفحة غير صفحة تسجيل الدخول بحيث يكون تسجيل الدخول عبارة عن link في ال navigation bar ، أنا عارف ازاي اخلي الصفحة عامة ، بس عاوز اخليها هيه اللي تفتح الاول وليس صفحة التسجيل ، جزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

تقدر تعمل صفحه 
Public
وانت مبدأي اللى هتبعت لنك البدايه بنفسك
ياعنى هتبعت لليوزر لنك الصفحه دي 
وتحط لنك لصفحه التسجيل فى ال 
nav bar 
f?p=&APP_ID.:LOGIN:&APP_SESSION.::&DEBUG.:::

رابط هذا التعليق

بس هل فيه امكانية اني اكتب اسم الموقع بدون اسم الصفحة دون ان تظهر صفحة تسجيل الدخول وتظهر الصفحة العامة مباشرة

رابط هذا التعليق

بمعنى آخر ليه لما باكتب اسم الموقع فقط بيوديني على صفحة ال login  وموش بيوديني على صفحة تانية؟

رابط هذا التعليق

انا عملت مجموعة من الاجراءات واشتغل البرنامج زي ما انا عاوز بس عاوز اعرف هل فيه مشاكل من الخطوات اللي عملتها ولا لأ:

1- نسخت صفحة ال login وسميتها admin login

2- عملت branch في صفحة ال login  الاساسية، في المكان before header يعمل redirect على الصفحة ال Public 

3- عملت زر في الصفحة ال public يروح لصفحة ال admin login

وبالتالي اول ما نعمل run للتطبيق بيرورح لصفحة ال public مباشرة ولو عاوز ادخل باليوزر باضغط على الزر اللي في صفحة ال public  ، اللي ممكن أعمله ك link في nav bar بعد كدا .... 

رابط هذا التعليق

في ١٠‏/٧‏/٢٠٢٠ at 11:18, mah7682 said:

انا عملت مجموعة من الاجراءات واشتغل البرنامج زي ما انا عاوز بس عاوز اعرف هل فيه مشاكل من الخطوات اللي عملتها ولا لأ:

2- عملت branch في صفحة ال login  الاساسية، في المكان before header يعمل redirect على الصفحة ال Public 

وبالتالي اول ما نعمل run للتطبيق بيرورح لصفحة ال public مباشرة ولو عاوز ادخل باليوزر باضغط على الزر اللي في صفحة ال public  ، اللي ممكن أعمله ك link في nav bar بعد كدا .... 

هل تستخدم APEX 20.1 ؟ او ما هو الاصدار الذي تستخدمه؟

رابط هذا التعليق

اقتباس

بدلا من الخطوات التي قمت بها ، يمكنك تنفيذ المطلوب بسهولة كالتالي

(١) اذهب الى

Shared Components --> User Inteface Attributes 

(٢) لنفرض أن صفحة Login رقمها 100 وأن الصفحة التي قمت بجعلها public (وهي صفحة Home Page رقمها مثلا 1)، لذلك قم بتغيير رقم 100 الى 1 في  Login URL فتصبح الصورة كالآتي

ودمت بخير وعافية

أسعد بمتابعتكم لي

حسابي على Twitter

حسابي على Instagram

رابط هذا التعليق

8 ساعات مضت, mah7682 said:

تمام ، اشتغلت يا باشمهند ، ربنا يبارك فيك

وفيكم بارك الله

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية